Děti a důležité vitamíny

Dostatečný příjem vitamínů a minerálních látek potřebuje člověk v každém věku. Dohlédněte proto obzvlášť na své děti, aby nebyly odbývány rychlým jídlem mezi hrou a zábavou, a aby dostaly přesně to, co jejich vyvíjející se organismus potřebuje.

Jarní a letní měsíce svádějí k tomu se jídlem moc nezabývat, protože se spousta času tráví venku a na výletech a na velké vaření nezbývá čas a prostor.

Děti však potřebu kvalitní jídlo, které obsahuje hodně vitamínů. Když nemáte čas na přípravu jídla, mějte po ruce čerstvou zeleninu a ovoce, cereálie... Jaké vitamíny děti potřebují, aby byly zdravé?

Vitamíny skupiny B, riboflavin, nicacin

Riboflavin obsahují přírodní zdroje mléka, játra, hovězí maso, ryby, celozrnný chléb, vejce a houby. Niacin zase najdeme v potravinách bohatých na bílkoviny. To je například kuřecí a hovězí maso, ryby a ořechová jádra.

Oba tyto vitamíny pomáhají tělu správně využívat energii z potravy. Pokud je v těle málo riboflavinu, dochází ke kožním vyrážkám a loupání kůže kolem nosu a uší.

Vitamín C

Vitamín C najdeme téměř v každém ovoci a zelenině. Céčko pomáhá vstřebávat železo, posiluje imunitní systém a je výborný antioxidant.

Mírný nedostatek se projevuje zpomaleným růstem, zvýšenou kazivostí zubů a nedostatečnou odolností proti infekcím.

Vitamín D

Vitamín D se tvoří v těle, když je kůže vystavena slunečnímu záření. Jeho dalším zdrojem jsou tučné ryby (losos, tuňák). Déčko hraje významnou roli v přirozené obranyschopnosti organismu.

Nedostatek tohoto vitamínu u dětí může poškodit kosti a vyvolat křivici. Trvale vysoké dávky mohou porušit rovnováhu mezi vápníkem a fosforem, oslabit kosti a způsobit ukládání vápníku v měkkých tkáních (svalech).

Vitamín E

Nalezneme ho především v pšeničných klíčcích, listové zelině a ořeších. Je to velmi důležitý antioxidant.

Působí jako prevence proti nádorovému bujení, zvyšuje plodnost a podporuje činnost nervového systému. Pokud má tělo málo éčka, může dojít k poškození nervů a ke snížení životnosti červených krvinek.

Železo

Železo je nejvíce obsaženo v játrech, vejcích, mase, ovoci a zelenině. Podílí se na přenášení kyslíku červenými krvinkami a má důležitou roli pro správné fungování imunitního systému u nejmenších dětí.

Při nedostatku může docházet k anemii a také ke snížení imunity.

Jód

Nejlepším zdrojem jódu jsou mořské ryby, plody a řasy a také mořská sůl. Je součástí hormonů vylučovaných štítnou žlázou, které ovlivňují vývoj pohybové soustavy a mozku v raných etapách růstu. Jód také působí na správný vývoj kontigativných funkcí.

V případě nedostatečného množství jódu v těle může docházet k poruchám růstu a zaostávání v duševním vývoji.

Děti a důležité vitamíny patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Výživa dětí patří do témat

Adresář

Diskutujte na téma Výživa dětí

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku